Dit boek begint als een schrijnend “ik-verhaal”, maar wordt al snel een “jullie-verhaal” en een “wij-verhaal”. Na een moeilijke, maar dappere schoolcarrière, blijft Veerle niet bij de pakken zitten en weigert ze in de slachtofferrol te kruipen. We lezen een mooi staaltje van veerkracht, maar ook van “keer-kracht”. Veerle keert haar verhaal om en ze gaat doen wat ze in feite zelf nodig had als kind. Vanuit haar leerstoornis en haar vermogen om te kijken en te luisteren en te voelen, vindt ze handvatten om kinderen te helpen. Daarom zit de essentie van dit boek absoluut vervat in volgende tekst “Tell me what you see” uit de LP HELP! van The Beatles.
“Open up your eyes now
Tell me what you see
It is no surprise now
What you see is me”
Als ervaringsdeskundige beschrijft Veerle hier een verhaal van onbegrip en onkunde van sommige mensen die vastgeroest zitten in hun systeem en hun opvattingen. Gelukkig zijn er enkele lichtbakens van leerkrachten die wel hun ogen en oren openen en die hun voelsprieten uitsteken. Want dit is de kracht en de boodschap van dit boek: “Hoe kijk ik naar kinderen, hoe luister ik naar kinderen en hoe voel ik hun moeilijkheden aan om dan gepaste maatregelen, tips en strategieën te bieden.”
Uit dit boek moeten we zeker volgende zaken onthouden en hierbij laat ik Veerle zelf aan het woord:
► “Compenserende maatregelen geven ademruimte en kunnen een positieve invloed hebben op het zelfbeeld.”
► “Iedereen wil erkenning voor zijn kunnen.”
► “Onderwijs op maat is elk kind de kansen geven die het verdient.”
► “Als leerkracht kan je best mee-stromen met de snelheid en de richting van het kind.”
► “De zorgcoördinator is de stille vertegenwoordiger van het kind dat vaak niet gehoord wordt tijdens beslissingen.”
►“De zorgcoördinator is ook de behoeder van het spinnenweb van alle meningen, acties en hulpmiddelen.”
► “Kinderen zijn hoe ze zijn en het is aan ons om de sleutel op hun slot te vinden.”
Mooier en beter kan ik dit allemaal niet verwoorden!
Tot slot vind ik niet dat dit boek gaat over het omgaan met een leerstoornis, het is veel ruimer dan dat. Het boek gaat over kinderen graag zien, over opvoeding, over kijken en luisteren naar elkaar, over elkaar proberen te begrijpen en elkaar helpen. Kortom, het gaat over het leven.
“Leerstoornis als superkracht” is een aanrader voor iedereen in het onderwijs en voor iedereen die met kinderen werkt: ouders, leerkrachten, directies, zorgleerkrachten, CLB-medewerkers en therapeuten. Het is zeker een absolute must voor beleidsmensen.
@ Marc Litière, Psychomotorisch Systeemtherapeut, gastdocent, auteur.
Zet mijn sterke kanten in de verf en mijn mindere worden vanzelf beter.
Veerle schetst een authentieke blik op het "kwetsbare kind achter een leerstoornis".
Ze geeft ons een unieke inkijk in
► hoe gangbare systemen en regels de schoolloopbaan kunnen omvormen tot een chaotische onvatbare wereld... des te meer voor een gevoelige eigenzinnige dromer met een verborgen beperking
► hoe warme zorg van ouders en leerkrachten bekwaamheidsgevoel en veerkracht creëert maar eveneens hoe onbegrip van een schoolomgeving faalangst en eenzaamheid versterkt
► hoe je niet enkel hindernissen overleeft, maar ook je levenspad effent dankzij het toepassen van leer-en focusstrategieën tot fiere zelfregulatie, dankzij een volgehouden groei-mindset en zelfacceptatie en dankzij letterlijk en figuurlijk veel "bewegen" buiten je comfortzone.
De ervaringsdeskundigheid van Veerle werd zo geleidelijk ook haar expertise om, als
leerkracht en (zorg)coördinator in basisonderwijs, het passende perspectief in te nemen bij het ondersteunen van leerlingen en collega’s. Met een warm hart en een positieve blik op de mogelijkheden achter de moeilijkheden, begeleidt zij nu op haar beurt anderen in hun zoektocht naar hun eigen leer- en levenspad.
Het boek is een formidabele getuigenis waarin Veerle de verborgen kracht van kwetsende ervaringen ontsluit. Ik ben ervan overtuigd dat ze met haar leergierige drive en inzichten veel mensen in beweging zet vanuit de hoopvolle gedachte "alles komt goed".
@ Marleen Borzée, pedagoog, docent UCLL - Coach en supporter onderweg